نوزادان زبان را زودتر از آنچه تصور میشد میآموزند: یافتههای یک پژوهش جدید
ژانویه ۲۰۲۵
نوزادان همانند کارآگاهان کوچک، همواره در حال جمعآوری سرنخهایی درباره جهان پیرامون خود هستند. اگر تاکنون متوجه شدهاید که نوزادتان در حالیکه با او صحبت میکنید با دقت به شما نگاه میکند، دلیلش این است که او فقط به صداها گوش نمیدهد، بلکه نحوه تولید آن صداها را نیز یاد میگیرد. #آکادمی_عصرزبان
مطالعه اخیر ما که در مجله Developmental Science منتشر شده، نشان میدهد این فرآیند شگفتانگیز از سن چهارماهگی آغاز میشود. این یافته، دیدگاه رایج پیشین را که معتقد بود نوزادان تنها بین شش تا دوازده ماهگی و پس از آشنایی با زبان مادری خود این الگوها را یاد میگیرند، به چالش میکشد.
این پژوهش همچنین افق جدیدی را برای شناسایی و حمایت زودهنگام از کودکانی که در معرض تأخیر در گفتار یا زبان قرار دارند، فراهم میکند. #آکادمی_عصرزبان
پیوستن به کانال تلگرام
آکادمی: Asre_ZabanIR
پالایش شنیداری در میان دریایی از صداها
تا پیش از اولین سالروز تولدشان، نوزادان فرآیند «تطبیق ادراکی» را طی میکنند و گوشهایشان را با صداهای زبان مادری تنظیم میکنند. میتوان این فرآیند را به پالایش ذهنی از میان بوفهای از صداها برای تمرکز بر مهمترین آنها تشبیه کرد.
با این حال، در شش ماه نخست زندگی، نوزادان قادرند صداهایی از زبانهایی را که هرگز نشنیدهاند، از یکدیگر تمییز دهند. برای مثال، آنها ممکن است تمایزهای خاصی در زبان هندی را که برای بزرگسالان انگلیسیزبان دشوار است، یا آهنگهای خاصی در زبان ماندارین را تشخیص دهند، حتی اگر در خانوادهای انگلیسیزبان بزرگ شوند. www.Asre0Zaban,ir
با این حال، این توانایی خارقالعاده دائمی نیست. بین شش تا دوازده ماهگی، نوزادان تمرکز شنیداری خود را بر صداهایی که بیشتر میشنوند محدود میکنند. این پالایش برای واکهها (صداهای مصوت) از حدود شش ماهگی آغاز میشود، در حالی که برای همخوانها (صداهای صامت) حدوداً در ده ماهگی آغاز میگردد.
میتوان این روند را مانند «زوم کردن» نوزاد بر صداهای معنادار دانست؛ مثلاً تمایز بین «r» و «l» در زبان انگلیسی، در حالی که نسبت به صداهایی که بهطور منظم نمیشنوند حساسیت خود را از دست میدهند.
تا پیش از این، پژوهشگران معتقد بودند این فرآیند پالایش ضروری است تا نوزاد بتواند مهارتهای پیچیدهتری در زبان بیاموزد؛ مانند درک تفاوت بین «b» در واژه «bin» و «d» در واژه «din» که به ترتیب با لبها و نوک زبان تولید میشوند.
اما مطالعه ما نشان داد نوزادان از چهارماهگی، حتی پیش از شروع این محدودسازی ادراکی، شروع به یادگیری چگونگی تولید فیزیکی صداها میکنند. #عصرزبان
یادگیری زبانهای کوچک
برای درک بهتر این موضوع، تصور کنید به زبانی گوش میدهید که نمیدانید چیست. حتی اگر کلمات را نفهمید، ممکن است متوجه شوید که چگونه گوینده لبها یا زبان خود را برای تولید صداها حرکت میدهد. نوزادان چهارماهه نیز چنین قابلیتی دارند.
برای نشان دادن این موضوع، آزمایشی را با ۳۴ نوزاد چهار تا ششماهه (با رضایت والدین) انجام دادیم. در این پژوهش، یک بازی تطبیق الگو طراحی کردیم که شامل دو زبان ساختگی بود. www.Asre-Zaban.ir
یکی از زبانها شامل واژههایی با صداهای تولیدشده با لب مانند «b» و «v» بود و زبان دیگر از صداهای نوکزبانی مانند «d» و «z» استفاده میکرد. هر واژه، مانند «bivawo» یا «dizalo»، با تصویری کارتونی جفت شد – عروس دریایی برای صداهای لب و خرچنگ برای صداهای نوکزبانی. هنگام پخش واژه، تصویر مربوطه نیز به نمایش درمیآمد.
اما چرا از تصاویر کارتونی استفاده کردیم؟ چون نوزادان قادر به بیان افکار خود نیستند، اما میتوانند در مغزشان بین چیزها ارتباط برقرار کنند. این تصاویر به ما کمک کرد تا ببینیم آیا نوزادان میتوانند بین هر زبان ساختگی و تصویر مربوطه ارتباط برقرار کنند یا خیر.
پس از آنکه نوزادان زبانهای ساختگی و تصاویر همراه آنها را آموختند، وضعیت را تغییر دادیم.
این بار به جای پخش صداها، ویدیوهایی بیصدا از چهره فردی را نشان دادیم که واژههایی جدید اما از همان زبانهای ساختگی را ادا میکرد. www.Asre-Zaban.ir
در برخی ویدیوها، چهره با تصویر کارتونیای که قبلاً یاد گرفته بودند هماهنگ بود و در برخی دیگر نبود. ما مدت زمانی که نوزادان به ویدیوها نگاه میکردند را اندازهگیری کردیم – روشی رایج در مطالعات رشد برای بررسی جلب توجه.
نوزادان معمولاً به چیزهایی که برایشان جالب یا غیرمنتظره باشد بیشتر نگاه میکنند و به چیزهای آشنا کمتر، و این رفتار به ما کمک میکند نحوه پردازش و تشخیص اطلاعات توسط آنها را درک کنیم. #آکادمی_عصرزبان
نتایج بهروشنی نشان داد که نوزادان به ویدیوهایی که چهره در آن با دانستههای پیشینشان هماهنگ بود، مدت بیشتری نگاه کردند. این یافته نشان میدهد که آنها تنها شنوندههای منفعل نبودند، بلکه بهطور فعال در حال یادگیری قواعد زبانهای ساختگی و مرتبط کردن آن با آنچه میدیدند بودند.
برقراری پیوندهای حسی-حرکتی در نخستین مراحل رشد
بهبیان ساده، نوزادان چهارماهه قادرند بین آنچه میشنوند و آنچه میبینند ارتباط برقرار کنند. این توانایی اولیه در شناسایی الگوهای موجود در نحوه تولید صداها، نقش زیربنایی در فرایند یادگیری زبان در مراحل بعدی رشد ایفا میکند. در واقع، مغز آنها در همین سنین اولیه در حال آمادهسازی زیرساختهای لازم برای بیان واژگان است.
این کشف، دیدگاه پیشین درباره زمان آغاز یادگیری زبان را بهطور بنیادین تغییر میدهد و نشان میدهد که نوزادان فرآیند تشخیص الگوهای تولیدی را از چهارماهگی آغاز میکنند، یعنی پیش از آنکه بهطور معمول در بازه شش تا دوازدهماهگی به آواهای زبان مادری خود حساس شوند. #عصرزبان
این بازنگری علمی پیامدهای کاربردی مهمی دارد؛ بهویژه در زمینه مداخله زودهنگام برای کودکانی که در معرض اختلالات گفتاری یا زبانی قرار دارند. اگر این کودکان زودتر شناسایی و حمایت شوند، میتوان تأثیرات مثبت چشمگیری بر رشد زبانی آنها گذاشت.
علاوه بر این، یافتهها سؤالات پژوهشی جذابی را مطرح میکنند. آیا نوزادان در همین سنین میتوانند تفاوتهای واجی دیگر، همچون تمایز بین صداهای واکدار و بیواک (مانند تفاوت بین /b/ با لرزش تارهای صوتی و /p/ بدون آن) را نیز درک کنند؟ قرار گرفتن در محیطهای دو زبانه چه تأثیری بر این توانایی دارد؟ و آیا نوزادان میتوانند از این مهارت ادراکی برای یادگیری الگوهای زبانی کاملاً جدید استفاده کنند؟
پیوستن به کانال تلگرام
آکادمی: Asre_ZabanIR
پاسخ به این پرسشها، مسیر درک عمیقتری از نحوه عملکرد مغز نوزاد در زمینه فراگیری زبان را هموار میسازد؛ مهارتی که از پیچیدهترین و بنیادیترین تواناییهای انسان بهشمار میرود.
January 2025
Babies are like little explorers, always looking for clues about how the world works. If you’ve ever seen a baby stare at your face while you’re talking, it’s because they’re not just hearing the sounds — they’re also learning how those sounds are made.
A new study published in Developmental Science shows that this learning begins earlier than scientists used to think — as early as four months old. Before, it was believed that babies started paying attention to the sounds of their native language between 6 and 12 months. But this new research suggests they start noticing patterns even sooner.
This early learning may also help experts support babies who are at risk of having trouble with speech or language later on.
How Babies Focus on Important Sounds
By the time they turn one, babies are already better at noticing the sounds of their own language. This is called perceptual attunement. You can imagine their brain as sorting through a big mix of sounds and keeping only the ones that are useful.
Before 6 months, though, babies can still hear and tell apart sounds from many different languages — even ones they’ve never heard at home. For example, they might notice the difference between sounds in Hindi or Chinese, even if their family speaks English.
But this amazing ability doesn’t last forever. Between 6 and 12 months, babies start to lose sensitivity to sounds they don’t hear often, and they begin focusing only on sounds they hear regularly. This starts with vowels (around 6 months) and later with consonants (around 10 months). So, they get better at telling the difference between sounds like “r” and “l” in English but lose the ability to notice some sounds in other languages.
Before this study, many experts thought babies needed to first narrow down what sounds they focused on before they could understand how speech sounds are made. But this new study shows something different: babies as young as four months are already learning how speech sounds are produced.
How the Study Worked
To test this, researchers worked with 34 babies between four and six months old (with their parents’ permission). They created a simple learning game using two made-up mini-languages.
One mini-language used sounds made with the lips (like “b” and “v”), and the other used tongue-tip sounds (like “d” and “z”). Each made-up word — like “bivawo” or “dizalo” — was shown along with a cartoon: a jellyfish for lip sounds and a crab for tongue-tip sounds.
Since babies can’t explain what they’re learning, the cartoons helped the researchers see if the babies were linking the words with the right images.
After the babies got used to the words and pictures, the researchers changed the game. They showed silent videos of a person saying new words from the same mini-languages — this time without sound. In some videos, the face matched the cartoon the babies had learned before. In others, it didn’t.
The team then measured how long the babies watched the videos. Babies usually look longer at something new or surprising. If it’s something they already know, they look for a shorter time.
The results showed that the babies looked longer at the videos where the face matched what they had learned before. This means they had really learned the sound patterns — and could connect what they saw to what they had heard earlier.
What This Tells Us
In simple words, babies as young as four months can connect what they see (mouth and face movements) with what they hear (speech sounds). This is a big step in learning language. Their brains are already getting ready to say their first words.
These findings change what scientists believed about how early babies start learning language. Instead of waiting until 6 or 12 months, babies begin learning speech patterns as early as four months.
This could be important for helping babies who may have speech delays. If we support them earlier, it might really help their development.
It also brings up new questions. For example, can babies this young tell the difference between buzzing and non-buzzing sounds — like the difference between “b” and “p”? What happens when babies grow up in bilingual homes? Can they use this skill to learn sounds in completely new languages?
By exploring these questions, scientists hope to better understand how babies’ brains prepare them for one of the most complex human abilities — landing