تا چه سنی میتوان یک زبان خارجی را مثل زبان مادری یاد گرفت؟ پاسخ علم به این پرسش
2 می ۲۰۱۸
یک مطالعهٔ جدید نشان میدهد که ما زمان بیشتری نسبت به آنچه پیشتر تصور میکردیم برای یادگیری یک زبان جدید در اختیار داریم – دستکم از نظر یادگیری گرامر یک زبان تازه. #آکادمی_عصرزبان

کودکان توانایی شگفتانگیزی در یادگیری زبان دارند، همانطور که هر کودک دوزبانهای میتواند نشان دهد؛ اما این پنجرهی طلایی یادگیری چه زمانی بسته میشود؟ از چه سنی دیگر نمیتوان به آن حد از مهارت زبانی رسید که با یک گویشور بومی برابری کند؟
این تحلیل جدید نشان میدهد که ما تا حدود سن ۱۷ یا ۱۸ سالگی همچنان مهارت بالایی در یادگیری گرامر زبان جدید داریم – عددی که به گفتهٔ پژوهشگران بیشتر از حد انتظار آنها بوده است. www.Asre-Zaban.ir
با این حال، اگر کسی بخواهد همانند یک بومی به زبان مسلط شود، باید از سنین بسیار پایینتر آغاز کند.
«اگر میخواهید به سطحی از دانش گرامر انگلیسی برسید که شبیه یک فرد بومی باشد، باید تا حدود ۱۰ سالگی یادگیری را آغاز کرده باشید»، این را جاشوا هارتشورن، روانشناس و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی در مؤسسهٔ فناوری ماساچوست (MIT) میگوید.
«ما تفاوت چندانی بین افرادی که از بدو تولد یادگیری را شروع کردهاند و آنهایی که از ۱۰ سالگی آغاز کردهاند نمیبینیم، اما بعد از این سن، شاهد افت تدریجی هستیم.» #عصرزبان
برای رسیدن به این نتایج، پژوهشگران دادههای یک آزمون گرامر را بررسی کردند که توسط حدود ۶۷۰ هزار نفر انجام شده بود. برای جذب شرکتکنندگان بیشتر و تشویق به اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی، تیم تحقیق آزمون را به شکلی سرگرمکننده طراحی کرده بود.
آزمون شامل سؤالاتی دربارهٔ گویشهای مختلف انگلیسی و نیز خطاهای گرامری بود. برای مثال، جملهی «I’m done dinner» در کانادا رایج و قابلقبول است، اما برای بسیاری از انگلیسیزبانهای دیگر عجیب به نظر میرسد.
در پایان آزمون، نرمافزار سعی میکرد زبان مادری و گویش فرد را حدس بزند – ویژگی جذابی که به اشتراکگذاری آن در فضای مجازی کمک زیادی کرد. #آکادمی_عصرزبان
هارتشورن میگوید: «چند هفتهٔ بعدی را فقط صرف نگه داشتن وبسایت و پاسخ به حجم عظیم ترافیک کردیم. همانجا فهمیدم آزمایش به اندازه کافی جذاب بوده است.»
شرکتکنندگان در نظرسنجی، علاوه بر سن فعلی، سن شروع یادگیری زبان انگلیسی را نیز گزارش دادند. همچنین زبانهای مادری و اطلاعات جانبی دیگر نیز ثبت شد. www.Asre-Zaban.ir
از میان شرکتکنندگان، ۲۴۶,۴۹۷ نفر از کودکی تنها زبان انگلیسی را یاد گرفته بودند و بقیه از سنین پایین با دو یا چند زبان آشنا بودند. در مجموع ۳۸ زبان در این مطالعه پوشش داده شد.
دادهها با مدلهای رایانهای مختلف تحلیل شدند و نتیجه این بود: حدود سن ۱۷ یا ۱۸ سالگی، توانایی ما در یادگیری ظرایف گرامری زبان جدید بهتدریج افت میکند. #آکادمی_عصرزبان
اما اینکه چرا چنین افتی اتفاق میافتد، هنوز مشخص نیست. ممکن است علت آن زیستی، اجتماعی یا فرهنگی باشد. به عبارت دیگر، ممکن است به تغییراتی در مغز ما مربوط باشد یا به دگرگونیهایی در شرایط زندگی.
برای کمک به تحقیقات بیشتر، پژوهشگران دادههای خود را به صورت عمومی منتشر کردهاند تا دیگر دانشمندان هم از آن استفاده کنند. همچنین تأکید کردهاند که بزرگسالان همچنان میتوانند زبان را بهخوبی یاد بگیرند، اما دادههای این پژوهش نشان میدهد که آنها به سطح گویشور بومی نمیرسند اگر یادگیری را پس از نوجوانی آغاز کرده باشند. #عصرزبان
البته باید به محدودیتهایی در این مطالعه هم توجه داشت: آزمونی که برای گردآوری دادهها استفاده شد، فقط مهارتهای گرامری را میسنجد. برخی از کارشناسان نیز با نتیجهگیریهای این پژوهش موافق نیستند.
برای مثال، مارلین ویهمن، استاد زبانشناسی از دانشگاه یورک در بریتانیا که در این پژوهش حضور نداشت، به بیبیسی گفت:
«ادعای اینکه اگر از سن پایین شروع نکنید به توانایی مشابه گویشور بومی نمیرسید، قابل تردید است.
من فکر نمیکنم سن بحرانی قطعی وجود داشته باشد، فقط یک حالت ایستایی یا سکون است که برای بیشتر، اما نه همهی افراد، پس از نوجوانی آغاز میشود.» www.Asre-Zaban.ir
حتی اگر هرگز به حد بومی نرسید، یادگیری زبان دوم فواید زیادی برای مغز دارد. مطالعهای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که یادگیری زبان دیگر میتواند کارایی مغز را، در هر سنی که باشید، افزایش دهد.
همچنین پژوهشی در سال ۲۰۱۶ با بررسی ۹۹ داوطلب نشان داد که مغزهای دوزبانه در تمرکز و مدیریت توجه عملکرد بهتری دارند. اگر اینها را با مزایای فرهنگی و اجتماعی یادگیری زبان جمع ببندید، میبینید که یادگیری زبان در هر سنی قطعاً ارزشمند است.
در خصوص این پژوهش جدید، تیم پژوهشگر امیدوار است که یافتههایشان در آینده کمک کند تا بفهمیم توانایی یادگیری ما در طول زندگی چگونه تغییر میکند.
جاش تننبام از MIT میگوید:
«تا حالا خیلی سخت بود که دادههای کافی برای پاسخ به پرسش مربوط به مدت زمان دوره بحرانی یادگیری جمعآوری کنیم.
این یکی از آن فرصتهای نادر علمی است که میتوانیم به پرسشی که بسیار قدیمی است و ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده، از دیدگاهی تازه نگاه کنیم و شاید به نتایجی برسیم که دیگران قبلاً به آن نرسیدهاند.» #آکادمی_عصرزبان
این پژوهش در مجلهی Cognition منتشر شده است.
Age-Related Constraints and Potentials in Second Language Acquisition: New Empirical Insights
Published: May 2, 2018
Recent empirical findings offer a more optimistic perspective on the timeline for acquiring a second language, suggesting that individuals retain substantial capacity to learn grammatical structures well into late adolescence.

It is well-established that children acquire languages with notable ease, particularly in bilingual environments. However, ambiguity has remained regarding the age at which this heightened linguistic sensitivity begins to diminish. The latest large-scale study indicates that grammatical learning abilities remain robust up to approximately age 17 or 18—an age threshold that exceeds previously assumed limits. Notably, native-like proficiency, particularly in terms of grammatical mastery, appears to require initiation of learning much earlier, ideally by the age of 10.
According to lead researcher Joshua Hartshorne of MIT, individuals who begin learning English by age 10 demonstrate grammatical competence comparable to native speakers. However, a gradual decline in learning efficiency is observed after this point.
The study utilized data from an online grammar assessment completed by nearly 670,000 participants. The quiz was designed to be engaging and widely shareable, incorporating both dialectal variations and syntactic error identification tasks. Regional differences, such as the Canadian acceptance of the phrase “I’m done dinner,” were included to enhance cultural relevance and appeal.
Participants also provided demographic and linguistic background information, including age and the age of English acquisition. Among the respondents, over 246,000 were monolingual English speakers from birth, while others had early exposure to multiple languages, encompassing a total of 38 different linguistic backgrounds.
Using computational modeling, researchers identified a gradual decline in grammatical acquisition beginning around age 17 or 18. The underlying causes of this decline remain undetermined but may be attributable to biological maturation, sociocultural transitions, or cognitive shifts.
To promote further investigation, the research team has publicly released their dataset. While adults can indeed acquire new languages effectively, the data suggest that achieving native-like fluency becomes increasingly difficult when language instruction commences after the teenage years.
However, this conclusion is not universally accepted. For instance, Professor Marilyn Vihman of the University of York has questioned the assertion of a rigid critical period, suggesting instead a post-adolescent plateau in acquisition for many learners, though not all.
Regardless of ultimate fluency, the cognitive advantages of bilingualism are well-documented. Research from 2014 suggests that learning additional languages enhances neural efficiency across age groups. Moreover, a 2016 study involving 99 participants found that bilingual individuals exhibited superior attentional control and cognitive flexibility.
In conclusion, this study contributes valuable data to the ongoing debate regarding sensitive periods in language learning. As co-author Josh Tenenbaum of MIT notes, the research represents a rare opportunity to revisit longstanding theoretical questions through contemporary, large-scale empirical methodologies.
The full study has been published in Cognition.