آیا استفاده از هوش مصنوعی، هوش واقعی شما را تضعیف می‌کند؟


آیا استفاده از هوش مصنوعی، هوش واقعی شما را
تضعیف می‌کند؟ آیا استفاده از هوش مصنوعی برای کودکان و نوچوانان مفید است یا مضر؟ دانشمندان بررسی کردند.

۶ ژوئن ۲۰۲۵

نویسندگان: ویتومیر کووانوویچ و ربکا مارونه | منبع: The Conversation

از زمانی که ChatGPT تقریباً سه سال پیش معرفی شد، تأثیر فناوری‌های هوش مصنوعی بر یادگیری به‌طور گسترده‌ای مورد بحث قرار گرفته است. آیا این ابزارها، ابزارهایی مفید برای آموزش شخصی‌سازی‌شده هستند یا دروازه‌ای برای تقلب علمی؟ #آکادمی_عصرزبان

مهم‌تر از همه، نگرانی‌هایی مطرح شده که استفاده از هوش مصنوعی ممکن است باعث «کاهش توان ذهنی» و کاهش مهارت‌های تفکر انتقادی شود. بر اساس این دیدگاه، اگر دانش‌آموزان از سنین پایین از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنند، ممکن است مهارت‌های پایه‌ای خود در تفکر انتقادی و حل مسئله را توسعه ندهند.

اما آیا واقعاً همین‌طور است؟ طبق یک مطالعه‌ی اخیر از سوی دانشمندان مؤسسه MIT، به‌نظر می‌رسد که چنین باشد. پژوهشگران اعلام کرده‌اند استفاده از ChatGPT برای نوشتن مقاله می‌تواند منجر به «بدهی شناختی» و «کاهش احتمالی در مهارت‌های یادگیری» شود.

مطالعه دقیقاً چه چیزی را نشان داد؟   #عصرزبان

تفاوت بین استفاده از هوش مصنوعی و استفاده صرف از مغز

در طول یک مطالعه‌ی چهارماهه، تیم MIT از ۵۴ بزرگ‌سال خواست که سه مقاله بنویسند، آن هم یا با کمک هوش مصنوعی (ChatGPT)، یا با استفاده از موتور جست‌وجو، یا فقط با اتکا به ذهن خودشان (گروه صرفاً مغز). پژوهشگران میزان درگیری شناختی را از طریق بررسی فعالیت الکتریکی مغز و تحلیل زبانی مقاله‌ها اندازه‌گیری کردند. 

درگیری شناختی گروهی که از هوش مصنوعی استفاده کرده بودند، به‌شکل معناداری پایین‌تر از دو گروه دیگر بود. همچنین، این گروه در به‌خاطر آوردن نقل‌قول‌هایی که در مقاله‌هایشان نوشته بودند، مشکل داشتند و حس مالکیت کمتری نسبت به نوشته‌هایشان داشتند. www.Asre-Zaban.ir

جالب اینکه، در مقاله‌ی چهارم و پایانی، نقش شرکت‌کنندگان جابه‌جا شد (گروه صرفاً مغز از هوش مصنوعی استفاده کردند و بالعکس). گروهی که از هوش مصنوعی به مغز رفتند، عملکرد ضعیف‌تری داشتند و میزان درگیری ذهنی آن‌ها فقط کمی بهتر از اولین جلسه‌ی گروه دیگر بود؛ بسیار پایین‌تر از عملکرد گروه صرفاً مغز در سومین جلسه‌شان.

پیوستن به کانال تلگرام 
آکادمی: Asre_ZabanIR

نویسندگان مقاله معتقدند این یافته‌ها نشان می‌دهد استفاده‌ی مداوم از هوش مصنوعی باعث ایجاد «بدهی شناختی» شده است. وقتی شرکت‌کنندگان در نهایت فرصت یافتند از مغزشان استفاده کنند، دیگر نتوانستند همان میزان درگیری و عملکرد را بازسازی کنند.

با این حال، نویسندگان با احتیاط یادآوری می‌کنند که تنها ۱۸ نفر (شش نفر در هر شرایط) در جلسه‌ی چهارم شرکت کردند، بنابراین نتایج هنوز مقدماتی هستند و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارند.

آیا این نتایج واقعاً نشان می‌دهد که هوش مصنوعی ما را کم‌هوش‌تر می‌کند؟

این نتایج لزوماً به این معنا نیستند که دانش‌آموزان با استفاده از هوش مصنوعی دچار «بدهی شناختی» شده‌اند. از نظر ما، یافته‌ها بیشتر به طراحی خاص این مطالعه برمی‌گردد.

تغییر در ارتباطات عصبی گروه صرفاً مغز در سه جلسه‌ی اول، به‌احتمال زیاد ناشی از «اثر آشنایی» بوده است.

وقتی شرکت‌کنندگان یک فعالیت را تکرار می‌کنند، به آن آشنا می‌شوند و کارآمدتر عمل می‌کنند، و استراتژی شناختی آن‌ها مطابق با آن سازگار می‌شود.

وقتی گروه هوش مصنوعی بالاخره از مغزشان استفاده کردند، تنها یک‌بار این کار را انجام دادند. بنابراین، تجربه‌ی گروه دیگر را نداشتند و فقط اندکی بهتر از عملکرد گروه صرفاً مغز در جلسه‌ی اول ظاهر شدند.   #عصرزبان

برای اینکه ادعای پژوهشگران کاملاً قابل اثبات باشد، لازم بود که گروه هوش مصنوعی نیز سه مقاله را بدون استفاده از هوش مصنوعی بنویسند.

همچنین، اینکه گروه صرفاً مغز پس از آنکه به هوش مصنوعی دسترسی پیدا کردند، عملکرد بهتری داشتند، احتمالاً به‌دلیل ماهیت مقاله‌ی چهارم بود که موضوع آن یکی از سه موضوع قبلی بود.

از آنجایی که نوشتن بدون هوش مصنوعی نیاز به درگیری ذهنی بیشتری داشت، این گروه حافظه‌ی بهتری از آنچه قبلاً نوشته بودند داشتند. بنابراین، از هوش مصنوعی بیشتر برای جست‌وجوی اطلاعات جدید و اصلاح نوشته‌های قبلی استفاده کردند.

پیامدهای استفاده از هوش مصنوعی در ارزشیابی چیست؟

برای درک بهتر وضعیت فعلی، می‌توان نگاهی به گذشته انداخت؛ زمانی که ماشین‌حساب‌ها در دهه‌ی ۱۹۷۰ وارد مدارس شدند.

در آن زمان، برای کنترل تأثیر ماشین‌حساب‌ها، آزمون‌ها بسیار دشوارتر شدند. به جای محاسبه‌ی دستی، دانش‌آموزان باید از ماشین‌حساب استفاده می‌کردند و تمرکز ذهنی خود را صرف مسائل پیچیده‌تری می‌کردند.

به‌طور مؤثر، سطح انتظار بالاتر رفت و باعث شد دانش‌آموزان به همان اندازه‌ی قبل (یا حتی بیشتر) تلاش کنند.

چالش اصلی درباره‌ی هوش مصنوعی این است که بیشتر معلمان هنوز سطح توقع را بالا نبرده‌اند؛ یعنی از هوش مصنوعی به‌عنوان بخشی ضروری از فرایند یادگیری استفاده نمی‌شود. هنوز هم از دانش‌آموزان خواسته می‌شود همان کارهایی را انجام دهند که پنج سال پیش انجام می‌دادند.

در چنین شرایطی، استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند مضر باشد. دانش‌آموزان می‌توانند عمده‌ی درگیری ذهنی خود با یادگیری را به هوش مصنوعی بسپارند و در نتیجه، دچار «تنبلی فراشناختی» شوند. www.Asre-Zaban.ir

با این حال، درست مانند ماشین‌حساب، هوش مصنوعی هم می‌تواند و باید به ما کمک کند کارهایی را انجام دهیم که پیش‌تر ممکن نبودند — و هنوز هم نیازمند درگیری ذهنی هستند. برای مثال، می‌توان از دانشجو خواست با استفاده از هوش مصنوعی یک طرح درس دقیق تهیه کند که سپس در مصاحبه‌ی شفاهی از نظر کیفیت و اصول آموزشی ارزیابی شود.

در مطالعه‌ی MIT، شرکت‌کنندگان از هوش مصنوعی برای تولید همان مقاله‌های تکراری استفاده کردند. آن‌ها میزان درگیری ذهنی خود را با سطح انتظارات مطابقت دادند.   #عصرزبان

در شرایط مشابه، اگر از دانش‌آموزان خواسته شود محاسبات پیچیده انجام دهند، گروهی که با دست حساب می‌کنند سخت تلاش می‌کنند، در حالی که گروهی که از ماشین‌حساب استفاده می‌کنند به‌راحتی کار را انجام می‌دهند.

یادگیری استفاده از هوش مصنوعی  

نسل‌های فعلی و آینده باید توانایی تفکر انتقادی، خلاقیت، و حل مسئله را داشته باشند. اما هوش مصنوعی در حال تغییر تعریف این مهارت‌هاست.

نوشتن مقاله با قلم و کاغذ دیگر نشانه‌ای از توانایی تفکر انتقادی نیست، همان‌طور که انجام تقسیم طولانی دیگر نشانه‌ای از مهارت عددی نیست.

دانستن اینکه کی، کجا و چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم، کلید موفقیت بلندمدت و توسعه‌ی مهارت است. اولویت‌بندی اینکه کدام وظایف را می‌توان به هوش مصنوعی سپرد تا از بدهی شناختی جلوگیری شود، به‌اندازه‌ی تشخیص وظایفی که نیازمند خلاقیت واقعی و تفکر انتقادی هستند، اهمیت دارد.

 پیوستن به کانال تلگرام 
آکادمی: Asre_ZabanIR

نویسندگان:

ویتومیر کووانوویچ، دانشیار و معاون مرکز تغییر و پیچیدگی در یادگیری (C3L)، دانشگاه ساوت استرالیا
ربکا مارونه، مدرس علوم یادگیری و توسعه، مرکز تغییر و پیچیدگی در یادگیری (C3L)، دانشگاه ساوت استرالیا

این مقاله با مجوز Creative Commons از منبع The Conversation بازنشر شده است. نسخه اصلی مقاله را بخوانید

 #آکادمی_عسرزبان  www.Asre-Zaban.ir  

Does Artificial Intelligence Weaken Human Intelligence? New Research Explores the Impact

Since ChatGPT’s debut nearly three years ago, educators and researchers have debated its role in learning. While some see AI as a valuable tool for personalized education, others worry it may encourage academic dishonesty.

A key concern is that relying on AI might lead to a decline in critical thinking skills. The fear is that if students use AI too early in their learning, they may never fully develop essential problem-solving abilities.

A recent study from the Massachusetts Institute of Technology (MIT) seems to support this concern. Researchers found that using ChatGPT for essay writing may result in “cognitive debt” and potentially lower learning ability.

 

What Did the MIT Study Reveal?

Over a four-month period, 54 adults were asked to write three essays using one of three methods: AI (ChatGPT), a search engine, or relying entirely on their own thinking. Researchers tracked brain activity and analyzed the essays linguistically to measure mental effort.

The group that used ChatGPT showed noticeably lower cognitive engagement. They also had more difficulty recalling information from their essays and felt less connected to what they had written.

In the final part of the study, participants switched roles—those who had written without AI now used it, and vice versa. Interestingly, those who transitioned from using AI to writing without it performed worse and showed lower mental engagement than the original brain-only group.

Researchers believe this drop in performance is evidence of “cognitive debt,” meaning prolonged AI use may reduce the brain’s ability to stay actively engaged.

However, only 18 participants completed this fourth session, so the results should be seen as early findings that need further investigation.

 

Does This Prove That AI Makes Us Less Intelligent?

Not necessarily. The researchers’ claims are based on a limited sample and a specific experimental design. One possible explanation for the results is the “familiarization effect”—people naturally get better at tasks they repeat over time.

The brain-only group completed three rounds of writing, which likely helped them become more comfortable and efficient. Meanwhile, the AI group had only one opportunity to write without AI, which may have limited their performance.

To truly confirm the findings, the AI group would also need to complete multiple writing sessions without AI.

Interestingly, those who switched from writing without AI to using it were able to use ChatGPT more effectively. This was likely because they had already developed a deeper understanding of the essay topics and used AI to improve their existing ideas.

 

What Does This Mean for Education and Assessment?

We can compare this situation to how calculators were first introduced in schools during the 1970s. Educators responded by making tests more challenging—students used calculators to tackle more complex problems, rather than to avoid effort altogether.

With AI, however, many educators haven’t adjusted the learning tasks to reflect the new tools. Students are still being asked to do the same things they were doing before AI existed.

As a result, students may rely too heavily on AI, which can lead to “metacognitive laziness,” or avoiding deep thinking.

But just like calculators, AI has the potential to enhance learning—if used properly. For example, students could be asked to use AI to design a detailed lesson plan and then explain their choices during an oral presentation.

In the MIT study, participants using AI were producing routine essays, so their mental effort naturally matched the expectations of the task.

This mirrors how someone using a calculator might breeze through a math test, while someone solving by hand would need much more focus.

 

Learning to Use AI Wisely

Today’s learners need to develop critical and creative thinking skills, but AI is changing how we define those abilities.

Writing essays by hand is no longer the best way to show deep thinking—just as doing long division is no longer a key measure of mathematical skill.

True intelligence in the age of AI involves knowing when and how to use it. Being able to decide what tasks should be automated and which ones require real human thinking will be essential for success in the future.

 

 

 

آیا استفاده از هوش مصنوعی، هوش واقعی شما را
تضعیف می‌کند؟ آیا استفاده از هوش مصنوعی برای کودکان و نوچوانان مفید است یا مضر؟ دانشمندان بررسی کردند.

۶ ژوئن ۲۰۲۵

نویسندگان: ویتومیر کووانوویچ و ربکا مارونه | منبع: The Conversation

از زمانی که ChatGPT تقریباً سه سال پیش معرفی شد، تأثیر فناوری‌های هوش مصنوعی بر یادگیری به‌طور گسترده‌ای مورد بحث قرار گرفته است. آیا این ابزارها، ابزارهایی مفید برای آموزش شخصی‌سازی‌شده هستند یا دروازه‌ای برای تقلب علمی؟ #آکادمی_عصرزبان

مهم‌تر از همه، نگرانی‌هایی مطرح شده که استفاده از هوش مصنوعی ممکن است باعث «کاهش توان ذهنی» و کاهش مهارت‌های تفکر انتقادی شود. بر اساس این دیدگاه، اگر دانش‌آموزان از سنین پایین از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنند، ممکن است مهارت‌های پایه‌ای خود در تفکر انتقادی و حل مسئله را توسعه ندهند.

اما آیا واقعاً همین‌طور است؟ طبق یک مطالعه‌ی اخیر از سوی دانشمندان مؤسسه MIT، به‌نظر می‌رسد که چنین باشد. پژوهشگران اعلام کرده‌اند استفاده از ChatGPT برای نوشتن مقاله می‌تواند منجر به «بدهی شناختی» و «کاهش احتمالی در مهارت‌های یادگیری» شود.

مطالعه دقیقاً چه چیزی را نشان داد؟   #عصرزبان

تفاوت بین استفاده از هوش مصنوعی و استفاده صرف از مغز

در طول یک مطالعه‌ی چهارماهه، تیم MIT از ۵۴ بزرگ‌سال خواست که سه مقاله بنویسند، آن هم یا با کمک هوش مصنوعی (ChatGPT)، یا با استفاده از موتور جست‌وجو، یا فقط با اتکا به ذهن خودشان (گروه صرفاً مغز). پژوهشگران میزان درگیری شناختی را از طریق بررسی فعالیت الکتریکی مغز و تحلیل زبانی مقاله‌ها اندازه‌گیری کردند. 

درگیری شناختی گروهی که از هوش مصنوعی استفاده کرده بودند، به‌شکل معناداری پایین‌تر از دو گروه دیگر بود. همچنین، این گروه در به‌خاطر آوردن نقل‌قول‌هایی که در مقاله‌هایشان نوشته بودند، مشکل داشتند و حس مالکیت کمتری نسبت به نوشته‌هایشان داشتند. www.Asre-Zaban.ir

جالب اینکه، در مقاله‌ی چهارم و پایانی، نقش شرکت‌کنندگان جابه‌جا شد (گروه صرفاً مغز از هوش مصنوعی استفاده کردند و بالعکس). گروهی که از هوش مصنوعی به مغز رفتند، عملکرد ضعیف‌تری داشتند و میزان درگیری ذهنی آن‌ها فقط کمی بهتر از اولین جلسه‌ی گروه دیگر بود؛ بسیار پایین‌تر از عملکرد گروه صرفاً مغز در سومین جلسه‌شان.

پیوستن به کانال تلگرام 
آکادمی: Asre_ZabanIR

نویسندگان مقاله معتقدند این یافته‌ها نشان می‌دهد استفاده‌ی مداوم از هوش مصنوعی باعث ایجاد «بدهی شناختی» شده است. وقتی شرکت‌کنندگان در نهایت فرصت یافتند از مغزشان استفاده کنند، دیگر نتوانستند همان میزان درگیری و عملکرد را بازسازی کنند.

با این حال، نویسندگان با احتیاط یادآوری می‌کنند که تنها ۱۸ نفر (شش نفر در هر شرایط) در جلسه‌ی چهارم شرکت کردند، بنابراین نتایج هنوز مقدماتی هستند و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارند.

آیا این نتایج واقعاً نشان می‌دهد که هوش مصنوعی ما را کم‌هوش‌تر می‌کند؟

این نتایج لزوماً به این معنا نیستند که دانش‌آموزان با استفاده از هوش مصنوعی دچار «بدهی شناختی» شده‌اند. از نظر ما، یافته‌ها بیشتر به طراحی خاص این مطالعه برمی‌گردد.

تغییر در ارتباطات عصبی گروه صرفاً مغز در سه جلسه‌ی اول، به‌احتمال زیاد ناشی از «اثر آشنایی» بوده است.

وقتی شرکت‌کنندگان یک فعالیت را تکرار می‌کنند، به آن آشنا می‌شوند و کارآمدتر عمل می‌کنند، و استراتژی شناختی آن‌ها مطابق با آن سازگار می‌شود.

وقتی گروه هوش مصنوعی بالاخره از مغزشان استفاده کردند، تنها یک‌بار این کار را انجام دادند. بنابراین، تجربه‌ی گروه دیگر را نداشتند و فقط اندکی بهتر از عملکرد گروه صرفاً مغز در جلسه‌ی اول ظاهر شدند.   #عصرزبان

برای اینکه ادعای پژوهشگران کاملاً قابل اثبات باشد، لازم بود که گروه هوش مصنوعی نیز سه مقاله را بدون استفاده از هوش مصنوعی بنویسند.

همچنین، اینکه گروه صرفاً مغز پس از آنکه به هوش مصنوعی دسترسی پیدا کردند، عملکرد بهتری داشتند، احتمالاً به‌دلیل ماهیت مقاله‌ی چهارم بود که موضوع آن یکی از سه موضوع قبلی بود.

از آنجایی که نوشتن بدون هوش مصنوعی نیاز به درگیری ذهنی بیشتری داشت، این گروه حافظه‌ی بهتری از آنچه قبلاً نوشته بودند داشتند. بنابراین، از هوش مصنوعی بیشتر برای جست‌وجوی اطلاعات جدید و اصلاح نوشته‌های قبلی استفاده کردند.

پیامدهای استفاده از هوش مصنوعی در ارزشیابی چیست؟

برای درک بهتر وضعیت فعلی، می‌توان نگاهی به گذشته انداخت؛ زمانی که ماشین‌حساب‌ها در دهه‌ی ۱۹۷۰ وارد مدارس شدند.

در آن زمان، برای کنترل تأثیر ماشین‌حساب‌ها، آزمون‌ها بسیار دشوارتر شدند. به جای محاسبه‌ی دستی، دانش‌آموزان باید از ماشین‌حساب استفاده می‌کردند و تمرکز ذهنی خود را صرف مسائل پیچیده‌تری می‌کردند.

به‌طور مؤثر، سطح انتظار بالاتر رفت و باعث شد دانش‌آموزان به همان اندازه‌ی قبل (یا حتی بیشتر) تلاش کنند.

چالش اصلی درباره‌ی هوش مصنوعی این است که بیشتر معلمان هنوز سطح توقع را بالا نبرده‌اند؛ یعنی از هوش مصنوعی به‌عنوان بخشی ضروری از فرایند یادگیری استفاده نمی‌شود. هنوز هم از دانش‌آموزان خواسته می‌شود همان کارهایی را انجام دهند که پنج سال پیش انجام می‌دادند.

در چنین شرایطی، استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند مضر باشد. دانش‌آموزان می‌توانند عمده‌ی درگیری ذهنی خود با یادگیری را به هوش مصنوعی بسپارند و در نتیجه، دچار «تنبلی فراشناختی» شوند. www.Asre-Zaban.ir

با این حال، درست مانند ماشین‌حساب، هوش مصنوعی هم می‌تواند و باید به ما کمک کند کارهایی را انجام دهیم که پیش‌تر ممکن نبودند — و هنوز هم نیازمند درگیری ذهنی هستند. برای مثال، می‌توان از دانشجو خواست با استفاده از هوش مصنوعی یک طرح درس دقیق تهیه کند که سپس در مصاحبه‌ی شفاهی از نظر کیفیت و اصول آموزشی ارزیابی شود.

در مطالعه‌ی MIT، شرکت‌کنندگان از هوش مصنوعی برای تولید همان مقاله‌های تکراری استفاده کردند. آن‌ها میزان درگیری ذهنی خود را با سطح انتظارات مطابقت دادند.   #عصرزبان

در شرایط مشابه، اگر از دانش‌آموزان خواسته شود محاسبات پیچیده انجام دهند، گروهی که با دست حساب می‌کنند سخت تلاش می‌کنند، در حالی که گروهی که از ماشین‌حساب استفاده می‌کنند به‌راحتی کار را انجام می‌دهند.

یادگیری استفاده از هوش مصنوعی  

نسل‌های فعلی و آینده باید توانایی تفکر انتقادی، خلاقیت، و حل مسئله را داشته باشند. اما هوش مصنوعی در حال تغییر تعریف این مهارت‌هاست.

نوشتن مقاله با قلم و کاغذ دیگر نشانه‌ای از توانایی تفکر انتقادی نیست، همان‌طور که انجام تقسیم طولانی دیگر نشانه‌ای از مهارت عددی نیست.

دانستن اینکه کی، کجا و چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم، کلید موفقیت بلندمدت و توسعه‌ی مهارت است. اولویت‌بندی اینکه کدام وظایف را می‌توان به هوش مصنوعی سپرد تا از بدهی شناختی جلوگیری شود، به‌اندازه‌ی تشخیص وظایفی که نیازمند خلاقیت واقعی و تفکر انتقادی هستند، اهمیت دارد.

 پیوستن به کانال تلگرام 
آکادمی: Asre_ZabanIR

نویسندگان:

ویتومیر کووانوویچ، دانشیار و معاون مرکز تغییر و پیچیدگی در یادگیری (C3L)، دانشگاه ساوت استرالیا
ربکا مارونه، مدرس علوم یادگیری و توسعه، مرکز تغییر و پیچیدگی در یادگیری (C3L)، دانشگاه ساوت استرالیا

این مقاله با مجوز Creative Commons از منبع The Conversation بازنشر شده است. نسخه اصلی مقاله را بخوانید

 #آکادمی_عسرزبان  www.Asre-Zaban.ir  

Does Artificial Intelligence Weaken Human Intelligence? New Research Explores the Impact

Since ChatGPT’s debut nearly three years ago, educators and researchers have debated its role in learning. While some see AI as a valuable tool for personalized education, others worry it may encourage academic dishonesty.

A key concern is that relying on AI might lead to a decline in critical thinking skills. The fear is that if students use AI too early in their learning, they may never fully develop essential problem-solving abilities.

A recent study from the Massachusetts Institute of Technology (MIT) seems to support this concern. Researchers found that using ChatGPT for essay writing may result in “cognitive debt” and potentially lower learning ability.

 

What Did the MIT Study Reveal?

Over a four-month period, 54 adults were asked to write three essays using one of three methods: AI (ChatGPT), a search engine, or relying entirely on their own thinking. Researchers tracked brain activity and analyzed the essays linguistically to measure mental effort.

The group that used ChatGPT showed noticeably lower cognitive engagement. They also had more difficulty recalling information from their essays and felt less connected to what they had written.

In the final part of the study, participants switched roles—those who had written without AI now used it, and vice versa. Interestingly, those who transitioned from using AI to writing without it performed worse and showed lower mental engagement than the original brain-only group.

Researchers believe this drop in performance is evidence of “cognitive debt,” meaning prolonged AI use may reduce the brain’s ability to stay actively engaged.

However, only 18 participants completed this fourth session, so the results should be seen as early findings that need further investigation.

 

Does This Prove That AI Makes Us Less Intelligent?

Not necessarily. The researchers’ claims are based on a limited sample and a specific experimental design. One possible explanation for the results is the “familiarization effect”—people naturally get better at tasks they repeat over time.

The brain-only group completed three rounds of writing, which likely helped them become more comfortable and efficient. Meanwhile, the AI group had only one opportunity to write without AI, which may have limited their performance.

To truly confirm the findings, the AI group would also need to complete multiple writing sessions without AI.

Interestingly, those who switched from writing without AI to using it were able to use ChatGPT more effectively. This was likely because they had already developed a deeper understanding of the essay topics and used AI to improve their existing ideas.

 

What Does This Mean for Education and Assessment?

We can compare this situation to how calculators were first introduced in schools during the 1970s. Educators responded by making tests more challenging—students used calculators to tackle more complex problems, rather than to avoid effort altogether.

With AI, however, many educators haven’t adjusted the learning tasks to reflect the new tools. Students are still being asked to do the same things they were doing before AI existed.

As a result, students may rely too heavily on AI, which can lead to “metacognitive laziness,” or avoiding deep thinking.

But just like calculators, AI has the potential to enhance learning—if used properly. For example, students could be asked to use AI to design a detailed lesson plan and then explain their choices during an oral presentation.

In the MIT study, participants using AI were producing routine essays, so their mental effort naturally matched the expectations of the task.

This mirrors how someone using a calculator might breeze through a math test, while someone solving by hand would need much more focus.

 

Learning to Use AI Wisely

Today’s learners need to develop critical and creative thinking skills, but AI is changing how we define those abilities.

Writing essays by hand is no longer the best way to show deep thinking—just as doing long division is no longer a key measure of mathematical skill.

True intelligence in the age of AI involves knowing when and how to use it. Being able to decide what tasks should be automated and which ones require real human thinking will be essential for success in the future.

 

 

 

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری:

نظر بدهید

مطالب مشابه

خانه بایگانی‌ها 2023/06/28 خانه بایگانی‌ها 2023/06/28 خانه بایگانی‌ها 2023/06/28 | 0 خانه بایگانی‌ها 2023/06/28 | 0 خانه بایگانی‌ها 2023/06/28 |...
فارسی English کدام زبان‌ها سخت‌ترین هستند؟ این اینفوگرافیک پاسخ شما را دارد ۴ اوت ۲۰۱۸ اگر به فکر یادگیری یک...
فارسی English ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۱نویسنده: دیوید نیلد در زندگی روزمره، ما زمان بسیار بیشتری را صرف تایپ با صفحه‌کلید یا...
فارسی English دانشمندان انگیزه‌ی دیگری برای بهره‌گیری از کلاس‌های زبان خارجی ارائه داده‌اند: پژوهشی تازه نشان می‌دهد دانستن بیش از...
آموزشگاه زبان انگلیسی عصر زبان
طراحی و توسعه، تهران سرور